Mitt CV

Jag heter Solveig Silverin och har tidigare arbetat som 1:e byråingenjör och som försurningsexpert i miljöövervakningsgruppen, länsstyrelsen Kalmar län . Jag är miljövetare och miljöingenjör och presenterar här min utbildning som var ny, men efterfrågad utbildning på 1980-talet, då miljöfrågorna stod i fokus. Vår utbildning togs fram, efter krav från näringslivet, kommuner och statliga myndigheter. Det saknades en kompetens att se helheter i miljöstörningar, genom indikatorarter,  att ta fram undersökningsmetodiker och analysmetoder,  samt se miljöskador i biotoper mm. Det var de nya miljölagarna som ställde dessa krav på denna typ av bred kunskapskompetens. Numera är jag också skribent och debattör i strålningsfrågan, men är också engagerad i andra miljöfrågor.


Jag läste på Institutionen för Naturvetenskap med Teknik, Kalmar högskola. Utbildningen jag gick då, är grunden till dagens utbildning, miljöriskanalytiker, som idag liksom då var en förberedelse för, citat: kvalificerade arbetsuppgifter inom miljöriskanalys. Centrala myndigheter, länsstyrelser och kommunernas miljö- och hälsoskyddsförvaltningar har behov av kompetens inom området, liksom många konsultföretag inom miljösektorn och större industriföretag.

Vi som gick denna utbildning, fick jobb just inom länsstyrelser, kommunala miljöförvaltningar, centrala myndigheter och som miljökonsulter. En del försvann till forskarutbildningar. Den utbildning vi gick  på 1980-talet innehöll grundkurserna i biologi 30 Hp, kemi 30 Hp, geologi 30 Hp, vilket gav behörighet till forskarutbildning inom respektive område. Denna grundutbildningen saknas i dagens kandidatutbildning som miljöanalytiker. Miljöanalytiker vänder sig heller inte till myndigheter som vår utbildning gjorde.


Kemi  30 Hp

  • Grundkurs i oorganisk kemi med laborationer
  • Grundkurs i organisk kemi  med laborationer
  • Biokemi
  • Metodik- och laboration i biokemi

Biologi 30 Hp: Helena Curtis Biology

  • Cellbiologi: Atomer och molekyler växter och djur
  • Kemiska reaktioner, enzymer, proteinsyntesen
  • Hur cellen är konstruerad och funktion
  • Glycolysis och respiration
  • Fotosyntesen
  • Citronsyracykeln
  • Genetic
  • Struktur hos kromosomen
  • Fysiologi
  • Evolutionen
  • Ekologi
  • mm

Geovetenskap 30 Hp

  • Prekvartärgeologi: Mineral- och bergartskännedom
  • Kvartärgeologi geomorfologi Kvartärgeologi Flora Fauna
  • Kartografi
  • Regional geologi
  • Klimatologi
  • Oceanografi
  • Fossilkunskap

Ekologi 15 Hp

  • Ekologi, teori och metodik
  • Tillämpad ekologi

Miljökemi med miljöeffekter 15 Hp

  • Oorganisk kemi och organisk kemi
  • Mark- och vattenkemi

Hydrogeologi 7,5 Hp

  • Vatten- och sedimentanalysmetoder

Kursen Naturresursplanering 30 Hp

Inventering och kartering av naturmiljö 7,5 Hp

  • Flygbildstolkning: geomorfologi, jordarter och vegetation
  • Geovetenskaplig resursklassificering
  • Inventering, kartering, av berg- jord- och ersättningsmaterial
  • Markanvändning, vegetation, fauna och landskapsbild översiktlig och i fält
  • Redovisningsmetoder och teknik för kartframställning

Mark- och vattenkvalitet 7,5 Hp

  • Markkemi. Provtagningsmetodik och olika analysmetoder. Tolkning av analysresultat Begreppet markkvalitet. Biologisk nedbrytning. Effekter av olika föroreningshalter. Markvårdsproblem inom jord- och skogsbruk
  • Övriga markvårdsproblem; försurning, tungmetaller, radioaktivitet i berg- och jordarter
  • Miljökontrollsystem för markkvalitet
  • Vattenkemi: Belastningsberäkningar. Provtagnings- och  analysmetoder. Tolkning av analysvärden. Miljökontrollprogram för vattenkvalitet.

Planering för mark- och vattenanvändning  15 Hp

Reglering via lagar och förordningar. Miljöskydds- och naturvårds- VA- skogsvårds- byggnadslagstiftning- och hälsovårdsstadgan. Fysisk riksplanering. Regional- och kommunal  översiktsplanering. Användning av olika former av planunderlag baserat på naturmiljö förutsättningsmöjligheter- konfliktanalyser. Begreppen ekologisk planering och ekologisk grundsyn. mm


Praktik 15 Hp
Examensarbete 7,5 Hp

S:a 180 Hp


Miljöbalksutbildning – Natur och Kultur 1999. Fördjupande kunskaper om hur miljöbalken tillämpas i frågor som:

  • Miljöhänsyn i jordbruk
  • Genteknik
  • Samråd enligt 12.6 MB
  • Områdesskydd
  • Artskydd
  • Vattenverksamhet
  • Täktverksamhet
  • Ersättningsbestämmelser

3 dagars kurs i Naturfotografering hos Naturfotograferna/N

  • Bildkomposition
  • Bildanalys och bildbedömning
  • Fototeknik
  • demonstration av utrustning
  • Ansvar och etik
  • Fotografering i fält
  • Fotografiskt tänkande

Arbetsintyg Oskarshamns kommun


Sedan 1990-talet är jag främst engagerad i vår tids största miljöfråga, den artificiell mikrovågsstrålning som sprids okontrollerat i hela vår livsmiljö och som berör både hälsa och vår naturmiljö. En extremt storskalig verksamhet som varken har tillståndsprövats eller miljöprövats enligt Miljöbalken miljökrav.

Klimatfrågans komplexitet engagera mig också, då det finns många frågeställningar.


Jag har stor glädje av min miljöutbildning, även om jag idag är pensionär. Tiderna förändras, men inte miljöfrågorna, de bara skiftar skepnad. Min breda kompetens i min miljöutbildning, är ett värdefullt redskap, då jag kan se sammanhang och kan förklara hur det hänger ihop. Det hade behövts fler biologer, naturvetare, ekologer och miljökemister och färre tekniker och journalister.

Mina andra intressen är fjällvandringar (som jag av hälsoskäl upphört med) och fotografering Bergen 2

samt dokumentera hur vår fauna, främst getingar och tornseglare påverkas av den ökande strålningen i vår livsmiljö.Vespula rufa, rödbandad geting


Jag studerar numera också NASA satellitbilder ur ett miljöperspektiv

Satellitbild 2011-11-16

NASA satellitbild https://worldview.earthdata.nasa.gov/